Autógumi kiválasztási tippek


A legoptimálisabb módja az autógumi kiválasztásának és a gumiabroncs karbantartásnak. Készpénzt érő tanácsok a gumiabroncs vásárlással és használatával kapcsolatban.

 

A nem megfelelően megválasztott és alkalmazott autógumi súlyos anyagi kiadást okozhat, elsősorban az autógumi, csapágy, féltengely stb. kopás és az üzemanyag fogyasztás növekedés miatt. Másodsorban, nagyon sok járműsérülés és baleset a rossz minőségű gumiabroncsra vezethető vissza. Az alábbi weboldal abból a célból készült, hogy megmutassuk Önnek, hogy milyen gumiabroncs való autójához, mit vegyen mérvadónak egy-egy gumicserénél, autógumi karbantartásnál, kitérve a tárolás, használat, levegőnyomás mikéntjeire, hogy az autózás balesetmentes és biztonságos felüdülést nyújtson.

 

Figyelem! A gumiabroncs alacsony levegőnyomása balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat!

autógumi és levegőnyomás

Önnek mennyibe kerül az autógumiban lévő levegő, és annak hiánya?

 

A nem megfelelő autógumi levegőnyomás nagymértékű kopást eredményez az abroncs felületében, továbbá a balesetek főbb okai között is szerepel. Biztos Önnel is megesett már, hogy valahogy autójának egyik vagy másik kereke mindig leengedett. A kigyenlítettlen keréknyomás következtében menetközben autónk elveszíti stabilitását és nagymértékű károsodásnak tesszük ki abroncsainkat.

Elegendő pár tizedes levegőnyomásbeli eltérés a gyári előírástól és máris folyamatos túlterhelésnek teszi ki abroncsait. A túlterhelés következtében az autógumi hőmérséklete az előírtnál magasabb lesz, így a káros, gyakran 120 celsius fokos gumihőmérséklet hatására lejátszódó kémiai folyamatok visszafordíthatatlanul roncsolják a gumi összetevőit.

A gépjármű egyik legfontosabb alkatrésze az autó kerekei, azon belül is az autógumi. Ez érintkezik közvetlenül az útesttel és tartja fent a kapcsolatot vele a legkülönbözőbb út-, hőmérsékleti- és sebességi viszonyoktól függetlenül, és ezek mellett biztosítja a megfelelő erőátvitelt.


Feladatai:

- A gépjármű és az útfelület kapcsolattartása, optimális felfekfő felület és a megfelelő tapadás biztosítása
- A alátámasztás és erőátvitel (hajtó- és fékezőerő átvitele) továbbítás, gyorsítás és fékezés ezen belül is a fékutak rövidebbé tétele
- Úthibák, egyenetlenségek kiegyenlítése, gördülési zajok csökkentése
- A haladási irány megváltoztatása, meghatározása, jobb menettulajdonság és kanyarstabilitás alkalmassá tétele
- Utazási konfort jobbá tétele, vizenfutás

 

DÍJMENTES ELLENŐRZÉS SZERVIZÜNKBEN

Guruljon el hozzánk autógumi műhelyünkbe, hogy szakembereink ellenőrizhessék gumiabroncsainak kopását és beállíthassák a helyes légnyomást.

Ne feledje! A rossz keréknyomással használt gépjármű az autógumi élettartalmának csökkenésével jár.
Az Ön érdekében havonta legalább kétszer ellenőrizni kell az abroncsok nyomását és az állapotát.



Legtöbb gumiabroncs kereskedőnek egy célja van, hogy eladja a raktárában lévő gumikat. Bizonyára Önnek sem könnyű eligazodni az autógumi kínálat széles skálája között, mégis van néhány egyszerű szempont, ami alapján megtudható, hogy autójára milyen gumiabroncs való. A következőkben, röviden, de részletesen bemutatjuk Önnek ezeket a mérvadó szempontokat.

Kezdjük az alapokkal!

A három fő kategória:


1. Kiegyensúlyozott teljesítményű autógumi abroncs:

Az átlagos motorteljesítményű 90 LE alatti, kis és középkategóriájú gépkocsik tartoznak ebbe a kategóriába, ahol elsődleges szempont a gumiabroncsok kiegyensúlyozottsága. A gumiabroncs gyártók elsődleges szempontja a kényelem, futásteljesítmény, környezetkímélés és a gazdaságosság egyensúlyának megteremtése.

Ezen kategória sebesség indexe a "T" jelzést kapta. Legnyagyobb sebesség: 190 km/h
Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B). Oldalfal magasság: / 80 és / 65 között

 

2. Nagyteljesítményű gumiabroncs:

Nagyobb (90-100 LE feletti) motorteljesítményű, közép és felsőkategóriás gépjárműveknél alkalmazzák és természetesen gyárilag szerelik az új gépjárműveket is. A nagyobb átmérőjű keréktárcsák (gyakran könnyűfém) és a szélesebb, alacsonyabb oldalfal magasságú gumiabroncsok felszerelése nem csupán a teljesítmény biztonságos kihasználását segíti, de az egész autó esztétikai megjelenését is javítja. Az ide sorolt autógumik az autó tuning azon belül is a "kerék tuning" ideális eszköze.

Ezen kategória sebesség indexe a "H" és a "V" jelzést kapta. Legnagyobb sebesség: "H"-nál 210 km/h, "V"-nél 240 km/h
Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B). Oldalfal magasság: / 65 és / 50 között

 

3. Ultra nagyteljesítményű gumiabroncsok:

Az ultra nagyteljesítményű autógumikat a tekintélyes motorteljesítményt felmutató közép és felsőkategóriás, modern, sportos gépjárművek esetén alkalmazzák. A nagyobb kerékátmérő, széles futófelület, alacsony oldalfalmagasság miatt nagyobb sebességnél extrém helyzetekben is tökéletesen uralható a gépjármű. Sok esetben a versenypályákon szerzett tapasztalatok alapján gyártják ezeket a gumikat, a legmodernebb technológiákat alkalmazva a nyagy sebesség melletti biztonságos vezetés, manőverezés, fékezés stb. érdekében.

Ezen kategória sebesség indexe a "W", a "Y" és a "ZR" jelzést kapta.
Legnagyobb sebesség: "W"-nál 270 km/h, "Y"-nél 300 km/h
Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B). Oldalfal magasság: / 55 és / 30 alatt

 

autógumi szervíz és javítás

Gyakorlati tanácsok, szerviz kérdésekben.
Óvja meg gumiabroncsait a sérülésektől, autógumi karbantartás

Az autógumi rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen! Egy-egy ilyen felülvizsgálás során nem csak a defektre utaló jeleket keressük hanem az egyik legfontosabb és elengedhetetlen munkafolyamatot is szükséges elvégezni, a kerekek kiegyensúlyozását. A jelenlegi utak minőségét figyelembe véve ajánlatos gyakrabban megvizsgáltatni kerekei állapotát, még akkor is ha az autóján új gumi található, vagy új gépjárművel rendelkezik.

Bármennyire is körültekintően vezeti autóját, sajnos sokszor előfordulhat menet és parkolás közben, hogy a kerekeket sérülés éri (szögbefúródás, vágás, nyomás, ütés, "becsípődés", horzsolás, stb.). Legtöbbször, erre utaló jeleket Ön is láthat az abroncs felületén, de vannak olyan deformációk (pl. karkasz sérülés), amire csak a szakember tud felfigyelni és a sérülés nagyságának függvényében orvosolni a problémát.

A következőkben olyan gyakorlati információkat, tippeket osztunk meg Önnel, amitől szószerint eredményesebben és gazdaságosabban autózhat.

 

autógumi kereskedelem, áruház

Autógumi kereskedelem, mikor jött el az ideje a cserének


Egy abroncs talajjal érintkező felülete megegyezik egy emberi tenyér nagyságával, ha jól belegondolunk ez nem is olyan bíztató dolog. Ezért még fontosabb a megfelelő abroncs kiválasztása a megfelelő időben, hiszen autója csak ezen a négy ponton érintkezik az úttesttel.

Van, hogy elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje, például ha minimális profilmélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodást szenvedett a gumi. Továbbá az évszakok változása is elengedhetetlenné teszik a gumik cseréjét.

Ügyeljen a mintaárok mélységére

Mindig tartsa szem előtt a mintaárok mélységét, mert nagymértékben ettől függ a gépjármű úthoz való tapadása, melynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Ellenkező esetben számolnia kell azzal, hogy a biztosító, baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI*). A mintaárokba vulkanizált  kis kitüremkedésekből áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi.


(*TWI = Tread Wear Indicator. Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.)

Az Ön, és hozzátartózói, illetve a közúton szereplők biztonsága érdekében az alábbi javaslatot tesszük. Az előrehaladott kopással egyidejűleg fokozottan megnő a vizenfutás (aquaplaning) veszélye. A fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak, ezért ha teheti a gumiabroncsokat már a minimális mintaárok-mélység elérése előtt cserélje le.

Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:

  • Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárok-mélység

  • Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárok-mélység

  • Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárok-mélység

Hozza el hozzánk autóját, hogy szakembereink megvizsgálhassák gumiabroncsai állapotát és javaslatot tegyenek Önnek.                  

vissza >>


főoldalra oldal nyomtatása